Zo kan jij een gezonde smoothie maken

Zo kan jij een gezonde smoothie maken

Zo kan jij een gezonde smoothie maken

Bij de start van ieder programma vraag ik mijn klanten om 21 dagen mijn voedingspatroon te volgen.

Ik doe dit om hen te laten ervaren wat het hen op kan leveren kwa fitheid en energie, dat ze beter slapen, fitter wakker worden en daarbij ook beter in hun vel komen te zitten.

Een onderdeel van dat voedingsplan is om meer of meestal veel meer groente binnen te krijgen en dat doen we door aan elke maaltijd wat groente toe te voegen.

Dus ook groente bij het ontbijt.

Omdat de meeste mensen zich ’s morgens weinig tijd gunnen, is een smoothie een snelle en makkelijke manier om een gezonde maaltijd binnen te krijgen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

In dit artikel vertel ik je hoe jij zelf een gezonde smoothie kan maken.

Stap 1 Een blender

Het zal je niet verbazen maar om een gezonde smoothie te maken heb je eerst een blender nodig.

Ik ken mensen die het met een staafmixer doen maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan een blender.

De afgelopen jaren heb ik er een aantal versleten en op dit moment gebruik ik de Nutribullet en deze bevalt tot nu toe het beste.

Hij maakt gebruik van handige maatbekers waar ik alle ingrediënten in kan doen, deksel met messen erop draaien en mixen maar.

Het voordeel hiervan is dat als je partner bijvoorbeeld een ander smaak wil, jij niet eerst de hele blender hoeft schoon te maken.

[bol_product_links block_id=”bol_57f3ace01f802_selected-products” products=”9200000020327698″ name=”Nutribullet” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]

 

Stap 2 Vul de beker voor de helft met (blad)groente.

Zoals ik al heb gezegd is een gezonde smoothie maken een makkelijke manier om extra groente binnen te krijgen.

Groente moet dan ook de basis zijn voor je smoothie en wissel dat ook lekker af met bijvoorbeeld:

  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Bieten (bladeren)
  • Courgette
  • Selderij
  • Winterpeen
  • Enz.

 

Stap 3 Kies een fruitsoort

Mijn ervaring is dat veel mensen in het begin een groente smoothie niet echt lekker vinden.

Om de smaak wat op te halen zou ik een stuk fruit toevoegen, krijg je meteen weer wat extra vitaminen binnen.

Kies een fruit naar keuze maar blijf ook hier weer goed variëren met bijvoorbeeld:

  • Banaan
  • Blauwe bessen
  • Appel
  • Ananas
  • Peer
  • Kiwi
  • Enz.

 

Stap 4 Voeg een gezonde vet toe

Gezonde vetten hebben meerdere belangrijk functies in je lichaam en ze zorgen ervoor dat je smoothie goed vult en je een langere tijd een verzadigd gevoel geeft.nutriblast

Neem voor de hoeveelheid ongeveer twee keer de lengte van je duim.

Bij gezonde vetten kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Avocado
  • Kokosolie ( theelepel )
  • Olijfolie ( eetlepel )
  • Notenpasta
  • Verse ongebrande noten.

 

Extra tip:

Bij het drinken van een smoothie hoef je eigenlijk niet echt te kauwen terwijl kauwen wel een belangrijke functie heeft bij de vertering en de opname van de voedingsstoffen.

Ik zou er daarom voor kiezen om de noten los op te eten voordat je de smoothie neemt. 

 

Stap 5 Voeg wat eiwit toe ( optioneel )

Voor de opbouw van een gezonde maaltijd adviseer ik om je maaltijden op te bouwen uit eiwitten, koolhydraten en vetten, zodat je zeker weet dat je alle drie voldoende binnenkrijgt.

Nu is het toevoegen van een eiwitpoeder de makkelijkste manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Vroeger deed ik er nog wel eens een rauw ei in maar dat heeft toch wat gezondheidsrisico’s dus kies ik liever voor een eiwitpoeder.

Bij een eiwitpoeder kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Whey eiwit
  • Erwten eiwit
  • Hennep poeder
  • Rijst proteïne
  • Enz.

 

Stap 6 Kies een vloeistof.

Om je smoothie misbaar en drinkbaar te maken heb je ook een vloeistof nodig.

De Nutribullet heeft aangegeven tot waar je de beker moet vullen voor een goede smoothie.

Hou er rekening mee dat hoe meer vloeistof hoe dunner de smoothie en hoe minder vloeistof hoe dikker.

Bij vloeistoffen kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Water
  • Amandelmelk
  • (geiten)yoghurt
  • Kokosmelk / kokoswater
  • Groene thee ( koud )
  • Enz.

 

Recepten:

Smoothie van bieten, sinaasappel en gember

Smoothie van appel, citroen, komkommer, bleekselderij en avocado.

Smoothie banaan, boerenkool, avocado.

Smoothie Banaan avocado en kaneel

Smoothie banaan met cacao poeder

Smoothie van banaan en blauwe bessen

 

Zo kan jij een gezonde smoothie maken en naar jouw eigen smaak variëren.

Heb je een lekkere combinatie gevonden? deel hem a.u.b. onder dit bericht zodat wij er ook van kunnen genieten.

Tot snel

Wesley

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *