Zeg maar dag tegen het one-size-fits-all dieet

Waarom eet jij volgens de moderne oerleefstijl ?

Zeg maar dag tegen het one-size-fits-all dieet.

Naar aanleiding van het artikel over voedinsgerelateerde klachten heb ik een aantal vragen ontvangen over het eten van voeding dat bij je past.

Doordat het eten volgens het oerdieet heel erg bij mij past, ben ik ervan overtuigd dat mijn lichaam nu optimaal kan presteren. 

Als je even goochelt op paleo of oervoeding dan kom je al snel op sites die een aantal voedingsmiddelen uitsluiten.

Ik geloof niet (meer) in het uitsluiten van bepaalde voedingsmiddelen maar je moet er wel achterkomen welke voeding bij je passen en welke niet.

In dit artikel wil ik je laten zien hoe ik dat doe.

Mijn persoonlijke afwegingen

Zoals je misschien al weet eet ik zelden brood. Ik heb geen allergie of iets dergelijks dus ik zal even uitleggen waar dat vandaan komt.

Een jaar of 6 geleden ben ik gestart met het eten volgens het paleo dieet.

Ik heb vele soorten eet- en leefgewoonten uitgeprobeerd en bij deze leefwijze voel ik mij persoonlijk het lekkerst.

De eerste jaren heb ik dat echt heel fanatiek gedaan.

Daar passen dan helemaal geen granen, zuivel en peulvruchten in.

Dat is dus de reden waarom ik ben gestopt met brood eten.

Toen ik starte met het eten volgens het paleo dieet klonken alle beweringen over de slechte effecten van het eten van granen en dan met name tarwe, zuivel en peulvruchten mij heel logisch in de oren.

Daardoor heb ik dat voor waarheid aangenomen.

Op een gegeven moment ben ik mij er steeds meer in gaan verdiepen en dan kom je toch veel tegenstrijdige beweringen tegen dus heb ik voor mijzelf besloten om mijn leefwijze te baseren op ervaringen.

Ervaringen van mijzelf en van de mensen die ik begeleid.

Weten hoe mijn weekmenu eruit ziet 

Compleet met recepten en foto's 

  • Verse en onbewerkte voeding
  • Snelle en makkelijke recepten 

Wat ik doe in mijn begeleidingen

Als ik start met een traject vraag ik mensen om voor 21 dagen strikt het oerdieet te volgen.

Dit doe ik om ze te kunnen laten ervaren wat het je kan opleveren.

Qua fitheid en energie, dat je beter slaapt, fitter wakker wordt, dat je je fysiek en mentaal een stuk beter voelt en meestaal ook wat gewicht kan verliezen.

En dat al in de eerste 3 weken.

Na die 21 dagen gaan we 1 voor 1 de producten die jij weer wilt gaan eten weer invoeren en dan kijken we hoe jouw lichaam hierop reageert.

Mijn ervaring is dat 95% van de mensen die ik heb mogen begeleiden enige klachten ervaren van het eten van brood.

Je moet dan denken aan bijvoorbeeld: hoofdpijn, opgeblazen gevoel, vermoeidheid ed. maar er zijn ook mensen die helemaal geen klachten hebben en waarom zou je het dan niet eten?

Heb je wel klachten? dan weet je waar het vandaan komt en heb jij de keuze om het te eten of niet.

Dus zeg maar dag tegen het one-size-fits-all dieet

Hoe ik dat zelf doe

Brood

Als ik persoonlijk een stukje stokbrood bij de soep eet, ervaar ik geen klachten maar als ik op een cursus ben en daar hebben ze alleen een volledige broodmaaltijd, dan merk ik dat wel.
Als ik nu voor brood kies neem ik wel kwaliteitsbrood zoals bijvoorbeeld het zuurdesembrood of grofvolkorenbrood van van Menno.

Zuivel

Vroeger dronk ik ruim twee liter melk per dag maar als ik dat nu doe dan blaast mijn hele buik op.
Eet ik daarentegen kwark, Hüttenkäse of (geiten)kaas, dan heb ik nergens last van, dus eet ik ook ongeveer twee keer per week iets van gefermenteerde zuivel.

Peulvruchten

Ik heb uitgeprobeerd welke peulvruchten ik wel kan eten. Bijvoorbeeld van bruine bonen krijg ik echt veel gasvorming maar van tuinbonen, sperziebonen ed. heb ik geen ongemakken dus zitten die gewoon in mijn voedingspatroon.

Een persoonlijke puzzeltocht

Zo wordt het een puzzeltocht van wat past bij jouw lichaam en waar jij je het meest prettig bij voelt.

Zeg maar dag tegen het one-size-fits-all dieet.

Leren hoe je een gezonde maaltijd kan samenstellen?

Kijk hier voor super handige maaltijd-planners