Stress coach

Stress Wat is stress en wat kan jij er tegen doen?

Wat is stress?

Stress is eigenlijk niets anders dan een reactie van je lichaam op gevaar.
voorbeelden van gevaren voor je lichaam zijn:

  • Warmte
  • Koude
  • Honger
  • Dorst
  • Dreigend gevaar ( zoals een agressieve hond of beer)
  • De hele dag achter je computer zitten
  • Milieuvervulling
  • Chemische stoffen in onze voeding
  • Straling van onze telefoon, wifi ed.
  • Te weinig zonlicht
  • Te veel en te intensief sporten
  • Te hoge werkdruk
  • Financiële problemen
  • Te weinig slaap
  • Lawaai
  • Te veel aan informatie
  • Drugs en alcohol

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Stress is eigenlijk bedoeld om je lichaam te redden in een noodsituatie.
Als het lichaam een vocht te kort heeft dan krijg je dorst en heeft je lichaam behoefte aan brandstof, dan je raad het al, krijg je honger.
Bij dreigend gevaar zoals een aanval van een wild dier, zal stress je lichaam klaar maken om te vluchten of te vechten. je zal veel alerter zijn dan normaal en het bloed stroomt naar de plekken die je nodig hebt om te kunnen vluchten of vechten namelijk je hersenen en je ledematen.

Dit zijn allemaal voorbeelden van acute stress, er doet zich een situatie voor, je lichaam reageert en zorgt voor een oplossing en de stress is weer verdwenen, geen enkel probleem.
Maar……..

Tegenwoordig worden wij aan veel meer soorten stress blootgesteld en vaak zijn de veroorzakers van die stress niet bewust merkbaar, zoals bijvoorbeeld de straling van je telefoon of de wifi straling die tegenwoordig bijna overal aanwezig is.
Dit noemen we chronische stress.

Natuurlijk zijn er positieve en negatieve vormen van stress.

de stress die je hebt voor aanvang van een prestatie, een sportwedstrijd. deze vorm van stress verdwijnt meestal vanzelf weer waardoor je lichaam werd in rust komt.
Als stress als niet van belang is voor een bepaalde situatie en je daardoor een naar gevoel ervaart dan spreekt men vaak over negatieve stress. dit is vaak ook een vorm van chronische stress en deze vorm is zoals je begrijpt het meest gevaarlijk voor onze gezondheid.

Stress uit zich op twee manieren.
Mentale stress
Fysieke stress.

Mentale stress uit zich vooral in:

  • Emoties
  • Gevoelens
  • Angst
  • Boosheid
  • Slecht kunnen concentreren

Fysieke stress uit zich vooral in:

  • Zweten
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Darmklachten
  • Huidklachten
  • Haaruitval
  • Onrustig gevoel.

Nu weet je in grote lijnen wat stress is maar wat kunnen we daaraan doen.

Op de eerste plaats moet ik toegeven dat het praktisch bijna niet mogelijk is om alle vormen van stress te voorkomen of uit de weg te gaan.
Toch is het heel belangrijk om te kijken wat je wel kan vermijden en als je het niet kan vermijden is het handig om er mee leren om te gaan.

In grote lijnen zijn dat de volgende punten:

  • Neem weer controle over je gedachten.
  • Meer slapen dan je nu doet. het makkelijkst is dan eerder naar bed gaan.
  • Zorg voor meer beweging. loop, ren, zwem, spring, dans doe aan yoga het maakt niet uit, als je maar meer gaat bewegen
  • Neem tijd voor jezelf om meer te relaxen. noem het mediteren maar daar hebben veel mensen een zweverig beeld bij dus daarover straks meer.
  • Kies voor de juiste voeding,

Het omgaan met stress en de negatieve effecten van stress zoveel mogelijk tegen gaan is een groot thema in mijn begeleiding.

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. Burn-out schreef:

    […] aan stress op het werk en in de privésituatie zouden oorzaken van burn-out zijn. Een sensitieve […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *