Sporten met je kind

Sporten met je kind op een leuke en effectieve manier

Sporten met je kind

Sporten met je kind is een leuke activiteit.

Veel ondernemers geven als reden om gezond en fit te worden, het zien opgroeien van hun kinderen.

Daarnaast is het ook fijn dat je gewoon met je kinderen kan meedoen met een potje voetbal of een andere fysieke activiteit.

Zonder het na een paar minuten te moeten opgeven.

Vaak zijn het ook de kinderen die willen mee trainen en het voorbeeld van een van de ouders proberen te volgen.

 

Het is niet zo makkelijk als het lijkt

Je merkt al snel dat kinderen een andere motivatie en instellingen hebben dan jijzelf waardoor samen sporten soms wat lastig gaat worden.

Samen sporten met je kind kan in een druk bestaan ook gelijk een moment van Quality time zijn en zo pak je dus twee vliegen in een klap.

Laats kwam ik een heel goed artikel tegen met een paar strategieën om dit zo leuk en effectief mogelijk aan te pakken.

Het was een flink artikel dus ik pak even de belangrijkste stukken eruit.

 

Wees een voorbeeld.

Als je regelmatig thuis je workout doet zal je merken dat je kinderen graag wat oefeningen mee willen doen.

Dit is een prima manier om je kinderen te leren bewegen.

Maak je hier een standaard en terugkomend moment van.

Dan leer je ze dat het normaal is om regelmatig te sporten en zo bouw je aan een gezonde gewoonte.

 

Dring ze niets op.

Je weet zelf heel goed dat iets doen alleen werkt als je het echt zelf wilt.

Wil je bij je kinderen een afkeer kweken tegen bewegen en sporten?

Dwing ze dan iets te doen wat ze eigenlijk niet leuk vinden.

Push je kinderen dan ook niet om mee te doen met jouw workout.

Laat ze aanwezig zijn, jouw als voorbeeld zien en als ze het zelf willen laat je ze wennen aan een aantal makkelijke bewegingen.

Mijn ervaring is dat oefeningen als de squat en de plank als eerste na gedaan worden, zeker bij hele jonge kinderen.

Op je rug zitten bij de push ups is ook heel vermakelijk.

Laat ze het gewoon ervaren zonder ze echt in een specifiek workout te dwingen.

 

Volg ook eens je kinderen .

1 keer per week kom ik bij een stel om te trainen en daar zijn dan ook de kleinkinderen aanwezig.

Toen ze nog baby waren, vonden ze het leuk om te kijken naar onze workout maar toen ze ouder werden wilden ze ook graag wat mee doen.

Nu ze nog wat ouder zijn, worden er zelfs al oefeningen voorgedragen door de kinderen.

Doe gewoon eens met hen mee, Ik vind het belangrijk dat kinderen lol krijgen in het bewegen zodat ze op een later moment hopelijk meer interesse krijgen in sporten op zich.

Willen ze oefeningen doen? prima.

Willen ze voetballen? traplopen of gewoon stoeien? Alles is goed.

 

Maak sporten leuk en competitief

Een goede manier om je kinderen en jezelf te motiveren om actief te blijven is om trainingsactiviteiten te combineren met andere leuke fysieke activiteiten.

Als ik zelf kinderen zou hebben dan zou ik ze zeker al heel jong op judo doen.

Dat heb ikzelf ook gedaan vroeger en het leert een kind om met andere kinderen om te gaan en om tegen een stootje te kunnen.

Om je kinderen ook wat weerbaarder te maken zou je op een latere leeftijd kunnen kiezen voor een andere verdedigingssport zoals bijvoorbeeld Krav Maga.

Teamsporten zoals voetbal en hockey, zijn een prima manier om te sporten en daarnaast te leren om samen te werken, leren omgaan met tegenslagen en het competitie gevoel te ervaren.

Het belangrijkste vind ik dat je je kinderen zoveel mogelijk sporten moet laten ervaren zodat ze een sport kunnen vinden wat bij hen past.

Je houdt het alleen voor een langere tijd vol als je iets echt wilt en leuk vind.

 

Intergeer bewegen in jullie leven.

Naast alle workouts en standaard sporten zijn er natuurlijk vele mogelijkheden om je kinderen te leren dat regelmatig bewegen een normale manier van leven is, in plaats van dat vele stilzitten achter de computer.

Ga op vakantie eens een flinke wandeling maken zodat je bewegen kan combineren met het verkennen van de omgeving.

Zijn ze wat ouder? huur ergens een mountainbike en ga de natuur in.

Veel obstacle runs hebben tegenwoordig een korte versie speciaal voor kinderen.

Super leuk om naar toe te trainen en dat samen met je kinderen te gaan doen toch?

 

Ik hoop je zo wat tips te hebben kunnen geven om van sporten met je kind een leuke en effectieve activiteit te maken.

Heb je nog andere ideeën om sporten met je kind te stimuleren?  Laat het even weten onder dit artikel.

Bedankt voor het lezen en het delen.

Tot snel.

 

Wesley

 

 

2 antwoorden
  1. Elene Boer
    Elene Boer zegt:

    Stel samen een realistisch doel in het vooruitzicht waar je naar toe wil werken. Begin op tijd met trainen en laat je kind meebeslissen over de inhoud van de training. Stimuleer maar geef ook ruimte voor een keertje minder trainen. Leg de verantwoordelijkheid bij het kind zelf. Dan zijn jonge kinderen tot verbazingwekkend veel in staat. Zo reed mijn 12 jarige zoon in januari 100 km tijdens de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee. Quality time ten top. Elke training was genieten en nu het grote doel bereikt is heeft hij nog steeds geen training gemist. Waarom? Omdat hij dit graag wil en ik hem nooit heb gedwongen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *