meditatie

Meditatie voor beginners

Meditatie

Meditatie voor beginners, bodyscan meditatie of slaap meditatie.

Hoe je het ook wilt noemen, meditatie is populair.

Het wordt gebruikt om een rustmoment te creëren in ons drukke bestaan.

Ik heb hier een paar opties om meditatie op een laagdrempelige manier te starten.

 

Mediteren voor beginners

De makkelijkste manier is om een rustige plek op te zoeken, rustig te gaan zitten of liggen, je ogen te sluiten en even helemaal niets te doen voor een minuut of 5.
Concentreer je op je ademhaling, laat gedachten komen maar pak ze niet vast en geniet van je ontspanning.

 

Bodyscan meditatiebodyscan meditatie

De bodyscan is een makkelijke en veel gebruikte vorm van meditatie.

Volg de stappen en ervaar zelf wat het voor je doet.

Zoek een rustige plek op en ga zitten op een stoel.

  1. Ga zitten met je rug recht
  2. Zet je voeten stevig op de vloer
  3. Leg je handen op je benen
  4. Sluit je ogen.
  5. Ga met je aandacht naar binnen in je lichaam, focus je op je ademhaling en temperatuur van je lichaam.
  6. Breng nu al je aandacht naar je linker voet,. voel je grote teen, je kleine teen en alle tenen die er tussen zitten, ga naar je met je gedachte naar je hiel en naar het midden van je voet en merk op dat het gevoel in je voet begint te veranderen. het kan zelf wat gaan tintelen of dat het een beetje warm wordt.
  7. Ga nu naar je rechter voet en begin precies het zelfde te doen als bij je linker voet. en voel heel bewust beide voeten op de grond. en terwijl je straks verder gaat blijf je je bewust van je voeten.
  8. Je gaat nu je hele lichaam van onder naar boven aflopen.
  9. Leg je focus nu op je enkels. voel hoe je enkels aanvoelen.
  10. Ga nu verder naar je kuiten, voel je kuiten.
  11. Merk op dat je steeds relaxter wordt.
  12. Ga steeds verder naar boven via je bovenbenen, je heupen.
  13. Het kan zijn dat sommige plekken wat anders aanvoelen als de andere, ervaar je op een bepaalde plek wat meer spanning? focus je dan even alleen op dat punt en voel hoe de spanning weer verdwijnt.
  14. Ga verder omhoog naar je buik, je mag en het hele gebied er omheen, naar je onderrug, je borst, de bovenkant van je rug, je schouders en je nek, je bovenarmen, onderarmen, handen en al je vingers en verder omhoog naar je hoofd. binnen in je hoofd, je kruin en alle plekjes die je bent vergeten
  15. Leg nu je focus op alle punten te gelijk, alsof je focus op je hele lichaam tegelijk en ervaar wat voor gevoel dit jou oplevert.

 

Slaap meditatieslaap meditatie

Mediatie is ook een hele fijne en effectieve manier om je hoofd even leeg te maken zodat je rustig kan gaan slapen.

Vroeger gebruikte ikzelf meestal de bodyscan meditatie met een extra optie.

Ooit heb ik op een seminar een trucje geleerd om sneller en dieper in ontspanning te raken.

Dat doe je doormiddel van het openen van je ogen.

Niet helemaal openen maar echt een heel klein spleetje zodat je net een beetje licht door je wimpers zou kunnen zien.
Als we nu de bodyscan als voorbeeld nemen dan open je na elke twee punten even heel licht je ogen en dit doe je in totaal 7x.

Je zult echt versteld staan wat dat jou gaat opleveren.

Ik heb het nu zo vaak geoefend dat ik al in slaap val door rustig te gaan liggen mijn tong te ontspannen en 7x licht met mijn ogen te knipperen.

Echt fantastisch.

 

Nu is het aan jou om dit te gaan toepassen in jouw dagelijkse routine.

Start met wat goed voelt voor jou en bouw dat dan stap voor stap uit.

Succes en dat je maar veel ontspanning mag ervaren.

 

Bedankt voor het lezen en het delen en tot snel.

 

Wesley

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *