Gezonde maaltijd samenstellen in enkele simpele stappen

Gezonde maaltijd samenstellen in enkele simpele stappen

Gezonde maaltijd samenstellen

Gezonde maaltijd samenstellen klinkt makkelijk en dat is het eigenlijk ook.

Tenminste als je weet wat je moet doen.

 

We hebben het al eerder gehad over vage klachten die vaak voedingsgerelateerd blijken te zijn.

Plus dat er geen one-size-fits-all voedingsplan bestaat.

Hoe ga jij er nu voor zorgen dat je voortaan de voeding kiest dat bij jou past?

Geen idee? geen zorgen dat ga ik je nu leren…

 

Gezonde maaltijd samenstellen blijkt niet altijd even makkelijk

Vaak merk ik dat mensen moeite hebben met de lunch.

Moeite met de lunch komt vaak doordat ze dan eten moeten meenemen.

Een lunch meenemen kost wat voorbereiding en dus tijd.

Maar afgelopen week vertelde iemand mij dat juist het ontbijt een probleem was.

Zo zie je maar, het is voor iedereen weer anders.

 

Houd het simpel

Persoonlijk houd ik van simpel.

Een simpele maaltijd dat ’s morgens binnen een paar minuten op tafel moet staan.

De lunch moet ook binnen 10 minuten klaar zijn en het avondeten het liefst een minuut of 20 max 30 minuten.

Dan rekening ik de eventueel wachttijd voor de oven natuurlijk niet mee.

 

Om het ook zo simpel mogelijk voor jou te maken, heb ik een aantal maaltijd-planners voor je gemaakt.

 

Het werkt heel simpel:

Kies uit elke kolom een voedingsmiddel en je hebt je maaltijd.

Maar eerste wil ik je vertellen wat er volgens mij in een goed voedingspatroon thuishoort.

 

Wat wel en wat niet thuishoort in een goed voedingspatroon.

Ik geloof dat een goed voedingspatroon bestaat uit zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten.

Als je het in een hokje wilt plaatsten is het een combinatie van het paleo of oerdieet en clean eating.

Zoals ik al eerder heb verteld, ik ga geen voedingsmiddelen uitsluiten.

Ik ga je laten ontdekken welke voeding past bij jouw lichaam zodat het optimaal kan presteren.

 

Deze tabel komt uit het boek “het oerdieet” van Remco Kuipers en ik geloof dat dit de basis is van een gezond voedingspatroon en zo eet ik dus ook zelf.

Wel (dagelijks)Met mate (wekelijks)Liever niet (maandelijks)
GroentePeulvruchten, pseudogranen*Suiker
FruitZetmeelrijke knollenGebak en banket
Vis, gevogelte en wildRoodvleesBewerkt (rood)vlees **
Eieren verreikt met omega 3VolkorengranenGeraffineerde granen
Koffie en Thee ***eieren en kaasZout
Rode wijnGefermenteerde zuivel ****Frisdrank, melk
Olijf-, lijnzaad- en koksolieWijn en bierSterkedrank
Zwarte (>70% cacao ) chocoladeRoomboterOmege 6 rijke olie
Noten en zadenPure chocolade Snoep en suikergoed

* Geen echte granen, voorbeelden zijn boekweit, quinoa, gierst en amarant

** Bijvoorbeeld worst, salami, gezouten ham, hamburgers, filet american

*** Bijvoorkeur cafeïnevrij

**** Voorbeelden zijn yoghurt, karnemelk, kwark en bepaalde kaassoorten.

 

Gezonde maaltijd samenstellen ontbijt

Je weet dat mijn favoriete ontbijt een smoothie is.

Een goede smoothie is een super snelle en volwaardige maaltijd.

Ik heb er al eens een artikel over geschreven maar hier toch nog even een schema.

Groente FruitVetEiwitten ( optioneel maar bij mij standaard)Vloeistof
BoerenkoolBanaanAvocado ( 1/2)Rauw ei Water
SpinazieBlauwe bessen Kokosolie ( theelepel)Whey proteïne poeder ( mijn keuze ) Amandelmelk ongezoet
AndijvieBosvruchtenLijnzaadElke andere proteïne poeder (Geiten) melk
PaksoiAppelChaizaadKokosmelk
Wortel PeerNoten en zadenKokoswater
courgette KiwiThee
Elke groente die je kan bedenkenElk soort fruit wat je kan bedenkenVerzin het maar

 

Gezonde maaltijd samenstellen lunch

De volgende maaltijd-planner is voor het maken van een simpele lunch

Ik heb er ook al eens een artikel over geschreven wat je zeker gaat waarderen.

Eiwitbron Groente ( je mag ook meerdere opties kiezen)vet Kruiden (optioneel)
Tonijn (uit blik) Ik kies voor de op water variantGemengde slaAvocadoKruiden zijn vers of gedroogd te gebruiken
KipRauwkostNoten en zaden
EiWitlofOlijf-, lijnzaad of koksolie ( dressing)
ZalmAlle soorten groente die je kan bedenken

 

Gezonde maaltijd samenstellen avondeten

De volgende planner is voor het maken van een diner.

Dit is natuurlijk een voorbeeld en ik heb gekozen voor de producten die ikzelf met enige regelmaat kies.

Met deze maaltijd-planner zou je ook een goede lunch kunnen samenstellen.

Mager vlees of vis ( 120 tot 150 gram )200-250 gram kort gekookte of gewokte (verse)groente (in de oven of airfryer kan ook). Alle groenten zijn prima, probeer vers te etenKoolhydraten (optioneel) Bereidingsvet
KipSperziebonenZoete aardappel1 eetlepel roomboter
KalkoenBloemkoolZilvervlies rijst 1 thee lepel kokosolie
BiefstukBroccoliQuinoa
TartaarDoperwten Volkoren of spelt pasta
Zalmwortel
Witvis Elke groente die je kan bedenken

 

Bonus : Voorkom voortaan maaltijd inspiratie gebrek 

 

Je gaat echt versteld staan over wat het eten van de voeding dat bij je past gaat opleveren.

Dan heb ik het natuurlijk over de positieve effecten op je energie niveau, je lichaamssamenstelling en ziektes zoals bijvoorbeeld diabetes.

Net als Stephen…

Stephen Ley

Na mijn diagnose als Diabetes en een jaar aan de diabetes pillen te hebben gezeten heb ik contact gezocht met Wesley. Het werd tijd voor een andere leefstijl, fysiek en qua voeding. Door de begeleiding van Wesley ben ik na 3 maanden van de pillen af. Dit door goed advies over gezonder eten en regelmatig sporten. Wesley geeft een persoonlijke nuchtere begeleiding waarbij ook goed gelet wordt op mijn fysieke grenzen. Ik ben zeer tevreden over zijn manier van begeleiding.

Stephen LeySenior Partner at Flexxer

Nu heb jij alle tools om zelf het menu samen te stellen met de voeding die bij je past.

Ik ben ervan overtuigd dat jij met deze maaltijd-planners al genoeg kennis in handen hebt om een flinke verandering te maken in je leven.

Pak per maaltijd een planner, kies uit elke kolom 1 of meerdere producten en maak het klaar.

DOE deze dingen je gaat versteld staan van het resultaat.

De logische vervolgstap zou zijn dat ik je ga begeleiden om dit te intergeren in jouw leefstijl.
Want ook al ben ik ervan overtuigd dat jij met de informatie al flinke stappen kan zetten, begrijp ik ook dat je er nu aan toe bent om echt grote stappen in het verbeteren van je gezondheid te gaan maken.

Dat komt goed uit want met mijn jaren lange ervaringen heb ik iets moois ontwikkeld ( al zeg ik het zelf )

Het is mijn doel om klanten te vinden die geloven wat ik geloof zodat ik ze mag inspireren en begeleiden op hun weg naar een gezond en gelukkig leven waardoor wij beide succes hebben.

Ik zoek mensen die bereid zijn te doen wat nodig is om ons gezamenlijke doel te bereiken.

En met mijn exclusieve transformatie programma ga ik dat dichterbij brengen…

Wat voor jou…?

Maak dan hier een afspraak voor een gratis persoonlijke strategiesessie 

Toch liever eerst wat meer informatie?

Check hier mijn exclusieve transformatie programma

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *