Conditie opbouwen

Conditie opbouwen in 4 simpele stappen

Conditie opbouwen

Conditie opbouwen is naast het versterken van de spieren de eerste stap naar een gezonder lichaam.

We gaan het hier nu niet hebben over het opbouwen van de conditie die nodig is om een Marathon uit te kunnen lopen.

Wat ik belangrijk vind is dat jij zonder hijgen de trap op moet kunnen lopen, dat jij makkelijk een lange wandeling moet kunnen maken, lekker kan spelen met je (klein)kinderen en dat je een sprintje kan trekken om die laatste bus nog te halen.

 

Weer op 0 beginnen.

Als je mijn boek hebt gelezen, weet je dat ik een aantal jaren geleden door PTSS een moeilijke tijd heb gehad.

Na ruim twee jaar slecht leven moest ik ook weer helemaal opnieuw beginnen.

Ik had van mijn ouders een abonnement op een sportschool gekregen om weer fit te worden.

 

Het begin kan soms zwaar zijn. Conditie opbouwen

De eerste keer denk je dat je nog wel net zo fit bent als een paar jaar daarvoor maar daar kwam ik snel van terug.

Alleen al het loopje van 25 minuten naar de sportschool was in het begin al een aardige inspanning voor mij.

Ik starte rustig met 10 minuten fietsen maar halverwege moest ik afstappen en ben ik misselijk naar de kleedkamer gelopen.

De inspanning bleek op dat moment gewoon nog te hoog.

 

Te snel te veel willen

Wat ik ook vaak zie, en vooral in januari.

Mensen gaan weer massaal hardlopen

Ooit konden ze 5K lopen en ook al was dit al weer een tijdje geleden, ze gaan toch meteen weer 5K lopen en dan ook zoveel mogelijk.

Het gevolg: na een week of drie ben je overbelast en zit je met pijntjes weer op de bank.

Dit is vaak ook het geval met fitness.

“Zie je wel, sporten is niet goed voor mij” hoor ik dan.

 

Conditie opbouwen thuis

Misschien herken je mijn verhaal wel een beetje.

Om het goed vol te houden, adviseer ik je ook om het rustig aan op te bouwen.

Start gewoon eens met 30 minuten rustig wandelen.

Na een week of twee ben je aan deze belasting gewend geraakt en kan je het wat gaan opvoeren.

 

Brisk walking

Ben je gewend aan de belasting van het wandelen?

Dan kan je het tempo wat gaan opvoeren.

Stap nu stevig door, span je buikspieren aan en beweeg je armen mee met de beweging.

Je zult merken dat dit een stuk inspannender zal zijn waardoor je hartslag zal gaan verhogen.

 

Conditie opbouwen hardlopen.Conditie opbouwen

Brisk walking is een prima manier om fit te worden en te blijven maar wil je toch een stapje verder gaan dan is hardlopen of joggen een optie.

Er zijn een heleboel manieren om het hardlopen op te bouwen.

Een veel gebruikte manier is het minuutje op, minuutje af.

Je gaat dan op jouw eigen tempo joggen en na een minuut ga je een een minuutje wandelen.

Zo wissel je deze twee steeds af.

Persoonlijk vind ik het fijner om gewoon rustig te gaan joggen op een tempo waarbij ik nog een gesprek kan voeren.

Merk je dat je buiten adem raakt, dan ga je even wandelen.

Bouw dit dan rustig uit.

 

Interval training.

Interval training is een goede manier om snel weer je conditie op te bouwen en weer in vorm te komen.

Er zijn vele mogelijkheden en ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet in een eerder artikel.

Lees hier het artikel over interval training 

 

 

Zo heb jij een aantal stappen om je conditie gelijkelijk op te bouwen.

Bedankt voor het lezen en het delen en tot snel.

 

Wesley

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *