Burn-out, burnout, burn out herstel

Burn-out

Wat is een burn-out?

Burn-out is de naam van een psychische aandoening waarbij de patiënt emotioneel uitgeput is en weinig kan presteren.

Teveel aan stress op het werk en in de privésituatie zouden oorzaken van burn-out zijn. Een sensitieve persoonlijkheid met bovengemiddeld verantwoordelijkheidsgevoel en de neiging tot perfectionisme zouden risicofactoren zijn. (wikipedia)

Symptomen

Enkele symptomen kunnen zijn:

  • Een gevoel van sterke en aanhoudende vermoeidheid
  • Veel piekeren en slecht slapen
  • Verminderde lichamelijke conditie
  • Je zelf afzonderen van de buitenwereld
  • Een gevoel van onzekerheid
  • Snel geïrriteerd zijn / een kort lontje hebben

Een burn-out ontstaat niet plotseling maar heel geleidelijk. Vaak zijn er wel signalen zoals eerder beschreven maar deze worden vaak genegeerd tot dat er echt lichamelijke klachten opstaan zoals: hoofdpijn, spierpijn en maagproblemen. Meestal zijn het de harde werkers, de doorzetters die maar blijven doorgaan tot dat het echt niet meer gaat, die in een burn-out terecht komen.

Naar mijn mening is het zaak om de symptomen van een burn-out tijdig te signaleren en er dan ook naar te handelen zodat je er in een vroeg stadium nog relatief makkelijk iets aan kunt doen.

Behandeling

Als NLP Master Practitioner en Personal Trainer  van ondernemend Nederland heb ik de afgelopen jaren al meerdere mensen geholpen om van hun (beginnende) Burn-out klachten af te komen.

De eerste fase

Eigenlijk start ik altijd met het verbeteren van de lichamelijke conditie doormiddel van het integreren van meer beweging in het dagelijks leven en het aanleren van een goed voedingspatroon.

Het is zo mooi om te zien hoe mensen opknappen door enkel elke dag lekker te gaan wandelen. Na een week of 3 a 4 meer bewegen en beter te eten zie ik vaak al een hele verbetering en verdwijnen de eerste klachten al.

 De tweede fase

Na de eerste fase is het ook zaak om de belemmerende gedachten die de symptomen hebben veroorzaakt en in stand houden te herkennen en deze om te zetten in positieve gedachten. Het aanleren van de juiste vaardigheden zoals het opbouwen van je zelfvertrouwen, het goed indelen van je dag ook wel timemanagement genoemd, voor jezelf leren opkomen en ook nee durven zeggen.

Dan gaan we kijken wat jij nou echt wilt in je leven, doe je wel echt het werk wat je leuk vindt, of past je huidige partner wel echt bij jou en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet mijn opzet maar vaak maken mensen na een behandeling van een burn-out een carrièreswitch en gaan ze doen wat ze werkelijk leuk vinden. Ik ben geen therapeut en ga ook niet graven in je verleden in mijn programma focussen we ons zoveel mogelijk op de toekomst.

Waar je vandaan komt is niet van belang, waar je naar toe wilt, dat is waar het om gaat.

[call-to-action]

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] op de acht werknemers hebben last van een burn-out of burn-out achtige klachten. Zij zijn verminderd- of inmiddels niet meer inzetbaar met alle […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *