Sporten is goed, bewegen is beter…

Bewegen, iedereen weet inmiddels wel dat je voldoende moet bewegen om gezond en fit te worden of te blijven. Toch merk ik in de praktijk dat toch niet helemaal duidelijk is wat je dan zou kunnen doen.

Bij bewegen denken mensen meteen aan uren doorbrengen in de sportschool maar dat is echt niet nodig.

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de norm van bewegen.
hier is daar een voorbeeld van:

Er was 1 groep die de hele dag op kantoor zat en na het werk elke avond een uur gingen sporten in de sportschool.

En…

Er was 1 groep die nooit in een sportschool te vinden waren, maar meer beweging hadden gedurende de dag, zij gingen op de fiets naar het werk, namen de trap ipv de lift, gingen wandelen in de pauze en ga zo maar door.

Je raad het waarschijnlijk al, de mensen uit de laatste groep bleken veel fitter en vitaler te zijn dan de mensen uit de eerste groep.

De beste manier om meer beweging in je dagelijkse routine te introduceren is door middel van functionele beweging.

Mijn advies is om te starten met minimaal 30 minuten per dag te gaan wandelen.

Is dit nog een stap te ver? verdeel het dan in kleinere stukjes en bouw dit in in je dagelijkse bezigheden.

Ik heb een artikel geschreven hoe je dit kan opbouwen vanaf elke niveau.

Hoe integreer je meer beweging in je dagelijkse routine?

  • Deel je werkzaamheden thuis zo in dat je meer heen en weer moet lopen.
  • Help je zoon of dochter met hun krantenwijk.
  • Ga wat vaker lopen met de hond of vraag of je de hond van de buren mag uitlaten.
  • Ga lopend je boodschappen doen.
  • Reis je met het openbaar vervoer? stap eens een halte eerder uit
  • Sta regelmatig op uit je stoel, als je zittend werk hebt.
  • Spreek met iemand af om te gaan wandelen ipv een bakkie koffie op de bank.
  • gebruik apps zoals en stappenteller, dit kan je helpen om gemotiveerd te blijven.

Krachttraining voor elke locatie 

Trainen met je eigen lichaamsgewicht op elk gewenst moment 

  • Oefeningen voor op kantoor 
  • Klaar binnen 10 minuten 

Het 30 minuten protocol

Neem de timer van je telefoon en iedere keer dat je gaat zitten zet je de timer op 30 minuten. als het alarm gaat sta je even op, rek je even uit of pak een glaasje water.

Uit onderzoek is gebleken dat opstaan vanuit een stoel een intensieve prikkel is voor je verbranding. hoe vaker je op een dag van je stoel opstaat, hoe groter het effect.
ze zeggen dan ook dat zitten het nieuwe roken is.

“het geheim van je succes schuilt in je dagelijkse routine”

Ook op het werk zijn er talloze manieren om meer te bewegen.

  • Ga eens op de fiets naar je werk.
  • Zet je auto eens een straat verder op zodat je eerst een stukje moeten lopen om op je werk te komen.
  • Doe eens een staande vergadering, je zal zien dat dit veel effectiever en efficiënter zal werken.
  • Ga tussen de middag lekker naar buiten om een stuk te wandelen.
  • Doe de hiervoor beschreven anti zit training.
  • Er komen steeds meer mogelijkheden om bijvoorbeeld staand te kunnen werken of zelfs met een bureau gecombineerd met een fiets.

Naast de dagelijkse beweging is het ook aan te raden om extra te trainen.

Daarbij hoef je niet perse naar een sportschool maar kan je dat prima doen in jouw eigen omgeving en het liefst natuurlijk lekker in de buitenlucht.